Volvo Ocean Race
Design:
Forsman & Bodenfors
Beställare:
Volvo
Produktion och montage:
Butong
Hjältar:
Kajodlingen – Jonas och William
Växter:
Hovsenap
År:
2018
Skrivet om projektet :
Volvo busses på engelska
Hur kan den framtida staden se ut?
Den frågan ställde sig Volvo i samband med deras sista år som huvudsponsor av världens tuffaste segelingstävling. Volvo Ocean Race. Göteborgs stads busslinje 16 skulle också invigas där Volvos nya elektrifierade ledbuss ska rulla. Forsman & Bodenfors gav den en fin hållplats på Volvo Ocean Race:s festivalområde. Tyst gled den in i den framtida staden fri från buller och engångsartiklar, full med ätbara växter både på vertikala och horisontella ytor. Draperande växter och hängande bärbuskar och träd gav besökarna en unik upplevelse. De som kom den sista besöksdagen kunde ta del av dessa på den efterföljande växtmarknaden. En del av den framtida hållbara staden.